Yang yoga

Yang yoga; ‘Stillness in movement’

Yang yoga staat voor activiteit, spieren, mannelijk, zon, warmte en oppervlakkig. Tijdens deze lessen ligt de nadruk op de alignment van het lichaam. Hierdoor zal de slijtage aan de gewrichten geminimaliseerd worden wat de practice veilig en toegankelijk maakt. De spieren kunnen de functies gaan vervullen waar ze voor bedoeld zijn; het terugbrengen van de neutrale houding welke ondersteuning zal bieden aan het lichaam in al zijn bewegingen.

Yang yoga lessen

De reguliere yang lessen zullen meestal een bepaald thema hebben, zoals een specifiek gebied van het lichaam (schouders, ruggenwervel, benen), of een bepaalde eindhouding welke een goede voorbereiding nodig heeft (grote voor- of achteroverbuigingen, inversies etc.). Er zullen meer statische en dynamische houdingen gecombineerd worden, welke in verbinding staan met de ademhaling. Ook zal er aandacht zijn voor alignment van het lichaam, voor versterking en verlenging van spieren, zodat er op een veiligere manier bewogen kan worden (beschermen van de gewrichten). Dit zal voor meer vrijheid en bewustwording zorgen.

Flow

De flow les is een les welke opbouwt naar een mooie, krachtige en dynamische flow, met circulaire bewegingen welke veel energie opwekken. We zullen rustig beginnen om bekend te worden met de houdingen zelf en de overgangen ertussen (bewustwording van ademhaling en alignment), waarnaar er meer energie kan worden opgebouwd in de herhalingen. De flow ‘crouching tigers, flying dragons’ het een basis set aan houdingen, waarmee de ruggenwervel in alle richtingen zal worden bewogen. Er zullen af en toe variaties worden toegepast, waardoor het een herkenbare flow wordt, welke met iedere beoefening gemakkelijker wordt. Hierdoor kan er langzaam een verschuiving van naar buitengerichte fysieke aandacht, naar een meer naar binnengerichte energetische aandacht plaats vinden.

 

Tijdens yang yoga gaan we op zoek naar ‘stillness in movement’ ofwel stilte en ontspanning, maar ook kracht tijdens beweging/inspanning.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *