Relax @ Work 10-daagse programma

Wat fijn dat je hebt gekozen om elke dag een paar momenten jezelf bewust te maken van je lichaam en de beweging die je ermee kan maken.

Heb jij een baan waarbij je een groot deel van de dag zit? En waarbij je werk doet waarbij het lichaam erg weinig aandacht krijgt? Of ben je iemand met een staand beroep, waarbij het bewust omgaan met het lichaam ook niet hetgeen is waarop je focust?

Zou je graag wat handvatten willen om op een eenvoudige manier, beter te kunnen ontspannen, zodat je minder stress hoeft te ervaren?

Dan is dit 10-daagse Relax @ Work stoelyoga programma helemaal voor jou.

Het is enorm goed voor je lijf, om het wat liefde, aandacht en bewuste beweging te geven. Je kan veel leren wanneer je er beter naar leert luisteren. Het is niet makkelijk om gewoontes te veranderen, dus het is fantastisch dat je deze eerste stap zet!

Onze lichamen zijn gemaakt om te bewegen.

Beweging is wat ons lichaam gezond houdt. Wanneer je bewust wat tijd besteedt aan je lijf, zal je geest ook beter functioneren.

Beweging is niet alleen belangrijk op lichaamsniveau, maar ook in en om je cellen speelt het een grote rol. Wanneer je stopt te bewegen, zal je lichaam stijver worden doordat bindweefsel, ook wel fascia genoemd, verbindingen tussen de cellen maakt. Dat is wat je voelt in de ochtend, of wanneer je een poos niet hebt bewogen.
Wanneer je de weefsels langere tijd geen stress ervaren, zal het degenereren, ofwel langzaamaan verdwijnen. Beweging is een vorm van stress geven aan weefsels, wat erg gezond is (dat is waarom astronauten veel moeten trainen, omdat zij tijdens hun reis niet de stress van de zwaartekracht op hun lichaam ervaren en bij terugkomst dus ook moeten herstellen, omdat veel spier- en bindweefsel is verdwenen). Deze vorm van fysieke stress is niet hetzelfde als de mentale stress die we kunnen ervaren tijdens ons leven of werk, wat voor een hele reeks aan symptomen kan zorgen.

In de komende 10 dagen zal ik elke dag een beoefening in of met een stoel met je delen.

Het idee is om er echt even tijd en ruimte voor te maken. Wanneer je helemaal aanwezig bent bij je ademhaling en je beweging, zal je bewustwording groter worden en zal je je makkelijker kunnen verbinden met je lichaam en de staat waarin het zich op dat moment bevindt. Daarbij komt als bonus, dat de bewegingen die je maakt veel effectiever zullen zijn voor het loslaten van spanningen.

We houden veel spanning vast in ons lichaam zonder dat we ons daar bewust van zijn (wat ook wel SMA: sensory motor amnesia zoals beschreven bij Thomas Hannah, ofwel sensorisch motor geheugenverlies) genoemd. Door middel van bewust of mindful of embodied bewegen (er zijn zo veel verschillende namen voor), wat inhoudt dat het beweging is die je actief voelt en observeert, waardoor je hersenen geherprogrammeerd kunnen worden. Oude patronen die je niet meer helpen kan je zo los gaan laten waardoor de beleving van jezelf in je lichaam kan veranderen.
We doen dit in deze serie met pandiculatie. Een manier van beweging wat geen work-out is en ook geen stretchen. Met pandiculatie bewegen we langzaam en rustig om zo actief bepaalde spieren en bewegingspatronen aan te spannen en dat fysiek te voelen, waarna we ze weer rustig en actief loslaten. Deze bewuste manier van het voelen van de langzame contractie en het daaropvolgende loslaten zal zorgen dat de verbinding tussen je lichaam/spieren en het bewuste deel van je hersenen zich weer kan herstellen. De onbewuste spanningspatronen die in je lichaam zijn opgeslagen, die hun nut hebben gehad en niet meer nodig zijn, kunnen bewust worden en zo loslaten.
Als er bewegingen zijn die je moeilijk vindt of wanneer niet zeker weet of je doet wat ik je vraag, gebruik dan een spiegel. Een spiegel kan je helpen om te zien of dat je doet wat je denkt dat je doet en om het te zien gebeuren. Je kan ook naar beneden kijken naar je lichaam, maar let dan op dat je alleen maar je hoofd en nek beweegt en niet draaiingen en buigingen in je lichaam brengt terwijl je naar jezelf kijkt.
Als je het gevoel hebt dat je echt vast komt te zitten en je wilt graag 1-op-1 hulp, stuur dan een e-mail naar rianne@vyanayoga.nl en dan kunnen we een privésessie inplannen.