Yoga, bewust bewegen

Tijdens mijn yogalessen ligt de nadruk op bewust bewegen. Bij alles wat we doen, proberen we aanwezig te zijn bij, en observeren we het lichaam. Bewust van wat er nu IS. Een beoefening om bewustzijn, gezondheid en pijn-vrije beweging te bevorderen.

Use it or lose it…

mobiliteit
Gevarieerde bewegingen maken, om mobiliteit en ruimte te krijgen.

Wanneer je bepaalde bewegingen niet meer maakt, zal je bewegingsvrijheid afnemen. Het lichaam is altijd bezig stijver te worden, om zichzelf te beschermen (fysiek en emotioneel). Daarom is het vaak zo, dat wanneer je wakker wordt, je de behoefte voelt te gapen en je uit te rekken, om zo alles weer wat te openen. De bewegingen zijn erg divers tijdens de yoga beoefening, wat meestal niet het geval is tijden ons dagelijks leven. Deze beoefening helpt je om sterk en flexibel te blijven of worden.

In mijn eigen ervaring geldt ‘less is more’ echt. Niet zozeer minder bewegen, maar eenvoudiger (en beter) bewegen. Het is dan makkelijker om adem te halen en daarbij aanwezig te zijn, het te observeren en subtiele verschillen op te kunnen merken. Spanning kan worden losgelaten en mobiliteit kan verbeterd worden. Hierdoor wordt je sterker, omdat je niet meer door je fysieke compensaties heen hoeft te worstelen.

Als je niet zweet, betekent het niet dat er niks gebeurt!

De bewegingen die ik je leer, variëren van meer dynamisch en krachtig (yang stijl) tot passief en meditatief (yin/restorative stijl). De beoefening zal altijd gevarieerd zijn. Ik breng verschillende bewegingsvormen bij elkaar, die mij hebben geholpen. Herhaling van de bewegingen geeft je de mogelijkheid deze dieper te onderzoeken, zodat je kan spelen met subtiele verschillen. Maar het lichaam houdt ook van afwisseling.

eenvoudige beweging
Eenvoudige beweging, zodat het makkelijker is om je aandacht bij de ademhaling en de beweging te houden.

We zijn altijd op zoek naar stabiliteit voordat we bewegen tijdens een staande beoefening. Je neemt de tijd om te voelen of jouw lichaam je kan ondersteunen in hetgeen wat jij wilt doen. Op deze manier creëer je meer bewustwording en verminder je de kans op letsel.

Tijdens de meer passieve en meditatieve beoefening, zorgen we voor ondersteuning van het lichaam, zodat deze helemaal los kan laten en kan ontspannen. Wanneer je helemaal comfortabel bent is er de ruimte om te kunnen voelen wat er gebeurt. Opmerken waar de ademhaling is, hoe deze je lichaam beweegt (of niet) en wat dit jou kan vertellen.

loslaten
Wanneer het lichaam ondersteund is, wordt het makkelijker om volledig te los te laten en te ontspannen.

Stilte in Beweging, Beweging in Stilte

Door de tijd te nemen en bewust te bewegen, ontwikkel je je vermogen om op te merken hoe je in het moment bent. Deze beoefening zal langzaam geïntegreerd worden in je dagelijks leven, waardoor je meer aanwezig kunt zijn bij wat je aan het doen bent.

Hierdoor zal de beoefening om sterk en flexibel te worden niet alleen fysiek zijn, maar kan ook vertaald worden naar emotionele kracht en flexibiliteit. De emoties hebben ons lichaam gevormd en ons onze houding en bewegingspatronen gegeven, wat ook weer kan veranderen. Door aan onze houding en beweging te werken, kunnen de vastgehouden spanningen losgelaten worden en onze emotionele staat beïnvloed worden.

 

Strevend naar een leven waar ‘ouder worden’ groei betekent, in plaats van langzaam aftakelen.

 

Als je graag met mij wilt werken, stuur mij dan een berichtje!

 

Ik ben beschikbaar voor groepslessen (afhankelijk van waar ik ben en wat haalbaar is) en individuele yoga coaching (ook via Skype).


Yoga Coaching

Bij yoga coaching is er volledige aandacht voor jouw persoonlijke yoga behoeftes, wensen en uitdagingen. Wij werken samen aan het verdiepen van jouw yoga practice. Jouw algemene fitness en flexibiliteit, of bewegingen en houdingen waar jij misschien wat moeite mee hebt. Ook kijken we naar  aanpassingen van houdingen die van belang zijn voor jouw normale yoga beoefening. Afhankelijk van je lichaam, kunnen we ook massage toe passen om te helpen met het loslaten van spanning, wat de beoefening zal ondersteunen.

Yoga coaching zal je helpen met het creëren of verdiepen van je eigen persoonlijke practice en zal zorgen voor meer bewustwording, vrijheid en geluk.

De eerste coaching sessie zal een uur zijn, zodat er tijd is voor een intake. Na de sessie zal je een mail ontvangen met een persoonlijk yoga plan voor thuis.

 

Ik geef ook lichaamswerk sessies waar ik massage en beweging combineer.